bakterier, bakterier, bakterier

Det är högsäsong för vinterkräk sjukan - och årets epidemi är tuffare än på många år.


Viruset som ger sjukan kan överleva men inte växa utanför den mänskliga kroppen. I ett gram avföring från en smittad person kan det finnas 10 miljarder virus och vid en kräkning kan 10 miljoner virus spridas. Noroviruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande. Ett virus sägs klara sig från tre timmar upp till tolv timmar utanför kroppen, beroende på typ av virus.


Så hur skyddar man sig mot eländet? Knepigt, men man kan prova med något mycket basalt: att tvätta händerna - noggrant Så nu har jag varit och inhandlat handdesinfektion, så risken minskar att jag lr J ska smittas.

 Folk åker ju överallt ändå fastän man är sjuk.  STANNA HEMMA NÄR DU SPYR! Hittills har jag har aldrig, vad jag minns iaf, åkt på någon vinter kräksjuka i hela mitt liv. Och ska inte få det i år heller!

          


                                               ö
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0