Fredagen den 13:e - otursdag?

                                               


                                        l


Fredagen den 13:e anses av många vara en riktig otursdag. Talet 13 ses i sig vara otursdrabbat, likaså fredagen. Både veckodagen och talet är förknippat med gammal folktro. Misstron och oviljan mot både fredag och talet 13 är mycket gamla, men dessa sammankopplades inte förrän vid mitten av 1800-talet. Om fredagen den 13:e sammanfaller med fullmåne anses det av många vara en riktig lyckodag, av andra en rejäl olycksdag. 
En förklaringen kan vara att Jesus troligen korsfästes den 13:e i den judiska månaden Nissan.
På ett annat ställe läser jag Talet 13 är ett magiskt tal inom både folktro och magi och anses ha haft kopplingar till underjordiska makter.
Den vanligaste förklaringen kommer annars ur bibeln. Jesus korsfästes på långfredagen. När Jesus blev förråd av Judas var han den 13 personen vid bordet.

Lika bra att förbereda sig mentalt för en dag i total kaos och ett inferno utan dess like, så kan man bara andas ut av lättnad om dagen trots allt kommer att gå smärtfritt. Om ni väljer att satsa en slant på jordens undergång, och säger att den ska inträffa 2009-02-13 och får rätt ja då får ni tillbaks 130.210 gånger. Hur ni ska få pengarna efter jordens undergång är dock oklart ha ha.
Jepp, jag är himla skrockfull. Jag lägger aldrig nycklar på bordet eller fäller upp paraply inomhus - peppar, peppar, ta i trä. Trillar en kniv i golvet ska jag få herrbesök och kliar det i näsan är det någon som skvallrar om mig.


Idag tänker jag inte utmana några ödesgudar men jag måste ändå våga mig utanför dörren.  Ska handla lite mat, Emma  och Léon ska komma och sova här inatt, vi ska ha lite hemma mys, laga lite god mat å så.

Nelly är på strålande humör idag iaf, gullunge!

m


Kommentarer
Postat av: Ida Larsson

"kliar det i näsan är det någon som skvallrar om mig"... Då måste jag vara samtalsämnet på allas läpppar. Min näsa har kliat i flera veckor, trodde att även detta hade med graviditeten att göra men nu fick jag ju veta sanningen ;)



Hoppas dagen har gått bra...

2009-02-13 @ 15:03:08
URL: http://idalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0