" Nu är häxor för läskiga "

Nu ska tydligen sagorna om Bröderna Grimm och Rödluvan vara för otäcka och politiskt inkorrekta för att berättas för barn enligt dagens föräldrar. En varg som slukar mormor. Elaka häxor som göder barn. Onda styvmödrar som ger bort förgiftade äpplen.

Men vad då? Den riktiga världen är åxå grym. Det är väl mycket bättre att barnen kommer i kontakt med "onska" via sagor än nyheterna? Hellre berätta om häxan i pepparkaks huset än att Israeler bombar barn i Gaza. Sagor hjälper barn att gestalta de rädslor det går runt och bär på. Det är mycket lättare att vara rädd för spöken, häxor eller trollkarlar än Jordens undergång.

I alla dom flesta sagor ligger det en uppfostrande tanke bakom. För att nämna några. Ta t.ex  I Rödluvan får man lära sig att man aldrig ska lita på okända. För då kan d gå illa! Hans och Greta samma sak.. samt att man ska lämna spår efter sig om man går vilse.

Dagens barn "skyddas" allt för mycket. Det är alldeles för mycket gulligull. Jag tror nämligen att barn ser det här med helt andra ögon än vad vi vuxna gör. Barn måste lära sig skilja på fantasi och verklighet.  Jag läste alla dom där sagorna när jag var liten, och inte har jag tagit nån skada av det.


Kommentarer
Postat av: Magdalena

Amen i kyrkan! De gamla sagorna har ju ett budskap av något slag till barnen. Herregud, jag såg en sån där Barbie-film härom helgen med tre småtjejer, och fy satan så rädd jag blev! Vad ska man pracka på sina barn för knasiga ideal egentligen? Men småtjejerna älskade ju förstås den filmen...

2009-01-09 @ 16:57:08
URL: http://trollhestar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0