Jag har aldrig förstått mig på kvinnomisshandel

Man läser ofta nu förtiden tycker jag om kvinnomisshandel. Det är fruktansvärt. Jag kan inte förstå att sådant händer. Kanske har dessa kvinnor varit utsatt för kränkningar.  Manipulerar dessa män? Jag vet inte.
 
Misshandel uppstår inte över en dag. Det är en lång process och i denna process vore det naivt att blunda för kvinnans agerande Inget rättfärdigar misshandel, men när en man börjar med försiktig mental misshandel och kvinnan inte säger ifrån så lämnar hon en öppning som bara blir värre.
Ofta är kvinnan den svagare individen som förtryckts och inte vågar säga ifrån, av rädsla för mer misshandel. Det är här tålamod och stark anda är ett måste.

De få allmänningar som kommer in till polisen är det oftast inte kvinnan som anmäler sin man för missandel utan det kan vara barnen lr grannen. Men tänk alla de gånger som kvinnan inte säger något om det, att hon blir misshandlad. Vad är det som gör att kvinnan stannar kvar? Är det för att hon skäms för att mannen slår henne? Att hon känner skuld för att hon utsätter sig för denna misshandel? Det kanske började med en lavett men så går det så långt att hon tillslut ligger på golvet och tar emot slag efter slag, sparkar mm.

Jag kan bara tänka mig hur det känns... den förnedringen som hon känner och den skam hon utsätter sig för. Kanske tänker hon att han är snäll innerst inne... Det går över snart... Eller det värsta av allt: han har fått henne att känna att det är hennes fel. Tänk alla de bortförklaringar som hon har hittat på. För att ingen ska märka hur hon har det. Och vad skulle hända om någon kom på henne?
Framför allt skulle nog både hon och andra ställa sig frågan: Hur kunde hon låta detta pågå, varför lämnade hon inte mannen vid första slaget?

Jag blir så arg och ledsen... 


                         n

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0